AirAsia - QPR "coaching clinic" ke Bandung

id AirAsia, QPR, coaching clinic, sepak bola

AirAsia - QPR "coaching clinic" ke Bandung

AirAsia - QPR (Foto :Dok) (1)

"Selain klinik-klinik bimbingan yang kami anjurkan tiap tahun, kami juga mempunyai pasukan sepak bola AirAsia Allstars FC dan kami juga memainkan peranan sebagai penasihat dalam Liga Bola Sepak Rakyat di Malaysia. Kami berharap agar dapat membagikan
Kuala Lumpur, (AntaraKL) - AirAsia dan Program komuniti klub Inggris Queens Park Rangers (QPR in the Community Trust) akan melakukan jelajah QPR Coaching Clinic 2016 selama dua minggu ke Bandung (Indonesia), Bangkok (Thailand) dan Shenzhen (China).

"Sebanyak 60 pelajar usia 14-16 tahun yang berasal dari Pulau Pinang diberi peluang untuk merasakan pengalaman berlatih dengan pelatih sepak bola klub terkemuka ini," kata Direktur Eksekutif AirAsia Berhad, Datuk Kamarudin Meranun di Kuala Lumpur, Rabu.

Dia mengatakan program tahunan ini merupakan salah satu usaha bersama berkelanjutan antara QPR dan AirAsia.

"Dua pemain terbaik dari setiap sesi akan dipilih untuk meneruskan latihan selama seminggu bersama QPR Football Club di camp latihan Loftus Road, London pada tahun depan," katanya.

Mohammad Alif Amzar Bin Mohd Hisham (16) dari SMK Guar Perahu dan Kengo Lee (16) dari The International School of Penang (Uplands) telah menunjukkan prestasi di Pulau Pinang dan telah dipilih untuk mendapat pengalaman seumur hidup di Loftus Road, London, pada awal tahun depan.

Datuk Kamarudin Meranun mengatakan AirAsia senantiasa menyokong dan membantu menaikkan kecemerlangan olahraga dan tidak ada olahraga lebih besar di Asia selain dari pada sepak bola.

QPR Coaching Clinic merupakan inisiatif berkelanjutan antara AirAsia dan QPR untuk membangun dan mengasah bakat disamping memberi suntikan inspirasi kepada anak-anak muda berbakat.

"Selain klinik-klinik bimbingan yang kami anjurkan tiap tahun, kami juga mempunyai pasukan sepak bola AirAsia Allstars FC dan kami juga memainkan peranan sebagai penasihat dalam Liga Bola Sepak Rakyat di Malaysia. Kami berharap agar dapat membagikan ilmu dari QPR dengan pasukan kami dan liga amatir pada masa depan untuk meningkatkan mutu sepak bola," katanya.

Direktur Eksekutif Amanah QPR Andy Evans mengatakan pihaknya telah melalui beberapa pengalaman yang menakjubkan dalam beberapa tahun lalu bersama AirAsia dan pihaknya tidak sabar untuk mengadakan klinik tahun ini.

"Tujuan kami jelas yaitu kami akan memberi peluang kepada pemain muda dari Asia untuk belajar dan menimba pengalaman berlatih dengan pelatih dari negara yang berbeda dan mendukung pembinaan sepak bola selain membantu mereka yang bercita-cita menjadi seorang pemain sepak bola," katanya.

Dia mengatakan pihaknya tidak mungkin dapat berbuat demikian tanpa rekan dari AirAsia, yang juga merupakan tuan rumah yang menakjubkan.

AirAsia telah terlibat dengan pelbagai inisiatif pembinaan sepak bola yang memberi manfaat kepada para anak muda dengan menyediakan peluang serta platform untuk mencapai kecemerlangan dan mengenali kebolehan serta potensi diri.

AirAsia telah banyak merealisasikan impian dan memberikan kesempatan bertanding di peringkat tertinggi dalam bidang olahraga.