PM Malaysia akan umumkan perombakan kabinet

id PM Malaysia akan umumkan perombakan kabinet

Perdana Menteri Malaysia, Najib Razak (ANTARA FOTO/HO/pras)

Kuala Lumpur (AntaraKL) - Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak diperkirakan akan mengumumkan perombakan Kabinet pada Senin, menyusul kekosongan tiga posisi menteri dan dua wakil menteri.

Pengangkatan sumpah jabatan dan setia serta sumpah simpan rahasia di depan Yang Dipertuan Agong Tuanku Abdul Halim Muadzam Shah akan diadakan di Istana Negara pada Selasa, demikian dilaporkan Berita Harian di Kuala Lumpur, Senin.

Kekosongan dua posisi menteri di Kantor Perdana Menteri perlu diisi segera mengingat berkaitan penyediaan anggaran 2017 sudah dimulai dan diperlukan calon berkeahlian khusus untuk mengisi kekosongan tersebut.

Satu dari posisi menteri itu kosong pada 4 Juni lalu setelah Datuk Seri Abdul Wahid Omar mengakhiri tugasnya sebagai Ahli Dewan Negara sekaligus melepaskan jabatan Menteri pada Kantor Perdana Menteri yang bertanggung jawab atas Unit Perancang Ekonomi (EPU).

Sebelum itu, Menteri pada Kantor Perdana Menteri Datuk Seri Idris Jala yang bertanggung jawab atas Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (PEMANDU) melepaskan jabatannya setelah periode keduanya sebagai senator berakhir pada 3 September 2015.

Dengan bermulanya penyusunan anggaran 2017, kekosongan yang ditinggalkan Abdul Wahid dan Idris yang banyak menguruskan hal berkaitan ekonomi negara perlu diisi segera.

Pewarta :
Editor: Agus Setiawan
COPYRIGHT © ANTARA 2018

Komentar