Malaysia akan terapkan cukai pelancongan

id Malaysia

Malaysia akan terapkan cukai pelancongan

500.000 orang Indonesia berobat ke Malaysia pada 2015 ()

Kuala Lumpur, (AntaraKL.Com) - Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia akan menerapkan cukai pelancongan dengan mewajibkan pelanggan hotel membayar cukai RM20 per malam terhitung 1 Agustus 2017.

"Cukai itu bakal dikenakan ke siapa saja yang menginap di hotel Malaysia, termasuk rakyat setempat dan mereka yang melakukan perjalanan bagi tujuan perniagaan dan bukan santai," kata Menteri Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz di Kuala Lumpur, Kamis.

Cukai pelancongan ini bakal dilaksanakan setelah Rancangan Undang-Undang Cukai Pelancongan diloloskan parlemen.

Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz mengatakan pemerintah bisa mengutip hingga RM654 juta jika tingkat hunian penginapan 60 persen.

Menurut Bea Cukai Diraja Malaysia, besaran cukai ditentukan berdasarkan tarif penginapan.

Besaran cukai itu adalah sebagai berikut bintang lima RM20 per malam, bintang empat RM10 per malam, bintang tiga RM5 per malam, bintang satu hingga dua RM2.50 per malam sedangkan tidak dinilai RM2.50 per malam.

Menurut Bea Cukai Diraja Malaysia, cukai pelancongan turut dikenakan selain Cukai Barang dan Layanan (GST).

Bea Cukai Diraja Malaysia mengatakan penginapan kurang dari 10 kamar tidak dikenai cukai.

Kamar yang digunakan oleh institusi agama, pemerintah dan badan-badan hukum untuk tujuan bukan komersial juga diberikan pengecualian.

Sementara itu dalam jumpa pers Presiden Malaysia Inbound Tourism Association (MITA) Uzaidi Udanis mengatakan Menteri Pelancongan dan Kebudayaan Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz telah memaklumi adanya kontrak "group tour" sebelum penetapan rencana kenaikan cukai pelancongan per 1 Agustus.

"Beliau telah memberikan jaminan untuk memberi pertimbangan dan insentif khusus untuk menghindari pembatalan kontrak yang sudah dilakukan hingga 31 Maret 2018," katanya.

 Sementara itu menurut informasi terbaru cukai pelancongan yang direncanakan berlaku 1 Agustus ini tidak akan dikenakan kepada rakyat Malaysia bagi penginapan hotel tiga bintang dan ke bawah.
    
Menteri Pelancongan dan Kebudayaan, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz mengatakan pelancong domestik tetap takluk kepada pembayaran cukai tersebut untuk penginapan empat bintang dan ke atas.

Selain itu, dia turut mengumumkan bahawa cukai tersebut dikecualikan kepada agensi pelancongan yang sudah menandatangani kontrak membawa masuk pelancong bagi tempo selepas tanggal pelaksanaan cukai hingga 31 Maret 2018. (T.A034/B/N002/N002) 06-07-2017 22:00:48