Kemenlu : Satu warga Malaysia meninggal di Lombok

id Gempa Lombok

Kuala Lumpur, 29/7 (Antara) - Kementrian Luar Negeri Malaysia menyatakan satu orang warga Malaysia meninggal dunia sedangkan enam cidera dalam gempa bumi di Lombok, Provinsi Nusa Tenggara Barat, Ahad.

Siaran pers Kementrian Luar Negeri Malaysia di Kuala Lumpur, Ahad, berdasarkan laporan Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta semua korban di kaki Gunung Rinjani ketika peristiwa terjadi.

Pemerintah setempat telah menghubungi kedutaan dan proses memberikan bantuan kepada korban tengah berlangsung sedangkan pihak kedutaan juga telah menghubungi keluarga korban.

Gempa bumi dengan kekuatan 6,4 pada skala richter telah melanda beberapa kawasan di Lombok, Provinsi Nusa Tenggara Barat jam 05.47 waktu setempat.

Sejauh ini pihak setempat telah menyampaikan sebanyak 10 orang telah meninggal dunia dan 40 orang cidera.

Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta telah menghubungi para pelajar Malaysia yang berada di sekitar Bali, Indonesia, untuk memastikan keselamatan mereka.

Kementrian Luar Negeri meminta warganya tenang dan mengikuti berita lokal untuk mengetahui perkembangan terkini.

Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta telah mengaktifkan Bilik Operasi dan warga Malaysia yang berada di Lombok yang memerlukan bantuan konsuler diminta menghubungi pidhak Kedutaan melalui e-mail mwjakarta@kln.gov.my atau konsular@gmail.com atau nomer telepon +62215224947 dan +6281380813036 (WhatsApp).