Mahathir bakal hidupkan F1 kembali

id Mahathir

Mahathir Mohammad (Foto ANTARA/Raffiudin)

"Kalau untuk F1 pencahayaan lebih terang sedikit sebab kadar pencahayaan sekarang tidak berapa cerah. Ia akan menyulitkan kerja-kerja penyiaran," katanya.
Kuala Lumpur, (AntaraKL) - Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad kemungkinan akan menghidupkan kembali perlombaan Formula One (F1) di Sirkuit Sepang yang telah ditutup tahun lalu.

"Mungkin," katanya ketika ditanya wartawan saat pemasangan lampu di sepanjang Sirkuit Internasional Sepang (SIC) sebagai pertanda perlombaan akan kembali dilakukan oleh SIC di Sepang, Rabu malam.

Sebagaimana dilansir Kantor Berita Bernama Kamis (2/8) Mahathir sebelumnya mengemudikan kereta Ferrari di sirkuit sepanjang 5.543 kilometer itu sebagai simbolik peresmian "Circuit Lights" malam tersebut.

Mahathir mengatakan kadar pencahayaan lampu yang lebih tinggi diperlukan sekiranya SIC mau menjalankan perlombaan pada malam hari.

"Kalau untuk F1 pencahayaan lebih terang sedikit sebab kadar pencahayaan sekarang tidak berapa cerah. Ia akan menyulitkan kerja-kerja penyiaran," katanya.

Mahathir berkata SIC berpotensi menjadi kota raya olah raga permotoran dan sebagai platform untuk memajukan olah raga motor di negara ini.

"Sepang boleh menjadi kota raya olah raga permotoran di mana setiap orang yang berminat dalam aktifitas olah raga ini atau juru teraboleh datang ke sini dan belajar untuk maju dalam bidang ini," katanya.

Menteri Olah Raga dan Pemuda Syed Saddiq Syed Abdul Rahman mengatakan kembali kepada Kabinet untuk menentukan apakah perlombaan F1 akan diadakan kembali di Malaysia.
Pewarta :
Editor: Agus Setiawan
COPYRIGHT © ANTARA 2018

Komentar