SBY bakal terima doktor honoris causa di UniKL

id Susilo Bambang Yudhoyono,UniKL,Doktor Honoris Causa

SBY bakal terima doktor honoris causa di UniKL

SBY tiba di Kuala Lumpur (Foto : Lukmanul Hakim)

Kuala Lumpur,  (AntaraKL) - Mantan Presiden Keenam Republik Indonesia Prof Dr H Susilo Bambang Yudhoyono (SBY) bakal menerima gelar doktor honoris causa dalam penganugerahan ijazah akademik atau majelis konvokesyen Universitas Kuala Lumpur (UniKL) Sabtu (13/10).

"Penganugerahan yang sama juga diberikan kepada Dato Haji Azmi Mohamad mantan Wakil Direktur Umum (Pendidikan) MARA dan anggota Dewan Direktur Universiti Kuala Lumpur," ujar Kantor Komunikasi Korporat Universiti Kuala Lumpur, Effendi Lehan di Kuala Lumpur, Jumat.

Effendi mengatakan penganugerahan ijazah akademik akan berlangsung di Dewan Plenari, Aras 1, Zon Biru, Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC).

"Majlis konvokesyen yang akan berlangsung dari 13 hingga 16 Oktober 2018 ini akan menyaksikan kehadiran dua Pro Canselor (Komisaris Utama) Wanita pertama yaitu Menteri Kemajuan Luar Kota Rina Mohd Harun dan Dr. Hasnita Dato? Hashim, Ketua MARA," katanya.

Pembukaan wisuda ke lima belas Universitas Kuala Lumpur diisi dengan pidato Menteri Kemajuan Luar Kota Rina Mohd Harun dan Pro Canselor Universiti Kuala Lumpur Kebawah Duli Yang Maha Mulia Pemangku Raja Pahang Tuanku Canselor.

Effendi mengatakan upacara wisuda juga diisi dengan sambutan Prof. Dato` Dr. Mazliham Mohd Su`ud selaku Presiden atau CEO Universitas Kuala Lumpur.

Acara wisuda yang berlangsung selama empat hari ini akan dihadiri sebanyak 7.897 wisudawan dari 12 kampus UniKL di seluruh negara bagian yang akan menerima ijazah dan piagam masing-masing.

Mantan Presiden Susilo Bambang Yudhoyono sudah tiba di Kuala Lumpur Kamis (11/10) bersama Ibu Ani Yudhoyono, putranya Edy Bhaskoro Yudhoyono dan mantan Menteri  Perekonomian, Hatta Rajasa.

Menurut dosen UniKL Assoc Prof Dr Ilham Sentosa pemberian penghargaan doktor honoris causa oleh  UniKL kepada Susilo Bambang Yudhoyono merupakan yang pertama kalinya diberikan kepada tokoh asal Indonesia.

"Pemberian penghargaan doktor honoris causa ke Pak SBY ini baru pertama kali. Sebelumnya penghargaan doktor honoris causa memang diberikan kepada mantan-mantan presiden dan perdana menteri," ujar dosen asal Indonesia tersebut. 

Pada Jumat sore Susilo Bambang Yudhoyono menerima courtessy call President Universiti Kuala Lumpur (UniKL), Prof. Dato’ Dr. Mazliham Mohd Su’ud di The Palace of Golden Horses Hotel, Malaysia.

Maksud kedatangan President UniKL adalah untuk menyampaikan rencana acara penganugerahan Doktor Honoris Causa kepada SBY.   Acara tersebut akan dilaksanakan Sabtu 13 Oktober 2018 di Putrajaya International Convention Center bersamaan dengan acara Wisuda UniKL 2018.

Doktor Honoris Causa ini adalah Doktor Kehormatan ke-14 bagi SBY.