Operator kereta di Malaysia siapkan 912 tiket khusus jelang Idhul Adha

id Idul Adha di Malaysia,Idhul Adha, Kereta Malaysia,Kereta api Tanah Melayu Bhd

Operator kereta di Malaysia siapkan 912 tiket khusus jelang Idhul Adha

Ilustrasi - Kereta Mass Rapid Transit (MRT) Putrajaya fase 1 yang baru beroperasi setelah diresmikan oleh Perdana Menteri Malaysia Ismail Sabril Yakoob di Kuala Lumpur, Kamis (16/6/2022). (ANTARA/Virna P Setyorini)

Kuala Lumpur (ANTARA) - Kereta api Tanah Melayu Bhd (KTMB) menyiapkan 912 tiket untuk perjalanan kereta ekspres dari Kuala Lumpur ke Pantai Timur di Semenanjung Malaysia menjelang Idul Adha.

Dalam keterangannya di Kuala Lumpur, Sabtu, KTMB mengatakan penyediaan kereta khusus ini untuk mendukung pemerintah dalam mengatasi jalur darat yang sering padat selama libur hari raya.

“KTMB menawarkan kereta khusus kepada warga Pantai Timur untuk pulang ke kampung halaman bersamaan Idul Adha. Biasanya jalan raya akan padat terutamanya ke Pantai Timur pada musim perayaan,” kata KTMB.

Layanan kereta khusus ini menawarkan kenyamanan kepada masyarakat, termasuk anak-anak dan lansia, dalam berpulang kampung, selain juga bagi pelancong yang ingin mengunjungi tempat wisata di Pantai Timur.



Kereta khusus ini mulai tersedia 27 Juni untuk rute KL Sentral ke Tumpat dengan waktu perjalanan pukul 3.20 petang, sedangkan pada 1 Juli melibatkan rute Tumpat-KL Sentral yang berangkat pukul 18.00 waktu setempat.

Menurut keterangan pers itu, kereta khusus tersebut akan berhenti di 17 stasiun yang meliputi KL Sentral, Bandar Tasik Selatan, Kajang, Seremban, Pulau Sebang, Gemas, Bahau, Mentakab, Jerantut, Kuala Lipis, Gua Musang, Dabong, Kuala Krai, Tanah Merah, Pasir Mas, Wakaf Bharu dan Tumpat.

KTMB bersedia menambah dua lagi perjalanan dari KL Sentral ke Tumpat dan sebaliknya apabila mendapat sambutan baik dari pengguna di Pantai Timur seperti pada  Idul Adha tahun lalu.

Tiket bagi kereta khusus tersebut dijual mulai 55 sampai 83 ringgit Malaysia untuk sekali jalan.
 



Berita ini telah tayang di Antaranews.com dengan judul: Operator kereta di Malaysia siapkan 912 tiket jelang Idhul Adha