Sultan Brunei Darussalam memulai lawatan negara di Malaysia

id Sultan Brunei Darussalam,lawatan negara

Sultan Brunei Darussalam memulai lawatan negara di Malaysia

Arsip - Sultan Brunei Darussalam Hassanal Bolkiah mendengarkan paparan pada pembukaan Konferensi Tingkat Tinggi (KTT) Ke-42 ASEAN , di Labuan Bajo, Manggarai Barat, NTT, Rabu (10/5/2023). POOL/ANTARA FOTO/Rivan Awal Lingga/hp.

Kuala Lumpur (ANTARA) - Sultan Brunei Darussalam Sultan Hassanal Bolkiah memulai lawatan negara selama tiga hari di Malaysia dalam rangka menghadiri Perundingan Tahunan Malaysia-Brunei (ALC) ke-24.

Sultan Brunei tiba di Pangkalan Udara Tentara Udara Kerajaan Malaysia (TUDM), Subang, Rabu petang, dengan pesawat khusus dan disambut langsung oleh Perdana Menteri (PM) Malaysia Anwar Ibrahim dan Menteri Luar Negeri Zambry Abdul Kadir.

Keterangan pers Kementerian Luar Negeri Malaysia menyebutkan lawatan negara Sultan Brunei akan dirayakan oleh Raja Malaysia Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah dalam Upacara Penyambutan Nasional di Istana Negara pada Kamis (3/7), yang dilanjutkan dengan jamuan negara.

Selanjutnya Sultan Brunei akan menghadiri ALC ke-24 bersama PM Anwar. Pertemuan tersebut merupakan mekanisme bilateral tingkat tinggi antara Malaysia dan Brunei Darussalam.

ALC akan memberikan kesempatan bagi kedua pemimpin untuk membahas kemajuan kerja sama dan isu-isu bilateral yang luar biasa.

Kedua pemimpin akan menggunakan kesempatan itu untuk membahas berbagai isu bilateral, regional dan internasional yang menjadi kepentingan bersama. Selanjutnya, keduanya juga akan menyaksikan penandatanganan beberapa instrumen bilateral antara kedua negara.

Menurut Wisma Putera, kunjungan kenegaraan itu akan dapat semakin mempererat hubungan dan berbagai kerja sama yang telah terjalin lama antara kedua negara yang juga bermitra di ASEAN.

Brunei Darussalam adalah mitra dagang terbesar ke-26 Malaysia dan mitra dagang terbesar ke-6 di kawasan ASEAN dengan volume perdagangan senilai RM13,22 miliar (2,98 miliar dolar AS) atau sekitar Rp44,2 triliun pada 2022. Angka tersebut meningkat 68,4 persen dibandingkan 2021.



Berita ini telah tayang di Antaranews.com dengan judul: Sultan Brunei Darussalam memulai lawatan negara tiga hari di Malaysia