Astro dan Maxis sumbang RM5 juta untuk Palu

id Maxis,Astro

Dua perusahaan di Malaysia, Astro Malaysia Holdings Bhd dan Maxis Bhd, pada Rabu memberikan sumbangan bersama sebanyak RM5 juta (sekitar Rp18,29 miliar) untuk korban bencana gempa bumi dan tsunami di Palu dan Donggala Provinsi Sulawesi Tengah. (1)

"Kami di Astro akan melakukan promosi untuk menggalakkan lebih banyak orang menyumbang kepada pundi amal untuk membantu korban-korban tersebut," katanya.
Kuala Lumpur, (AntaraKL) - Dua perusahaan di Malaysia, Astro Malaysia Holdings Bhd dan Maxis Bhd, pada Rabu memberikan sumbangan bersama sebanyak RM5 juta (sekitar Rp18,29 miliar) untuk korban bencana gempa bumi dan tsunami di Palu dan Donggala Provinsi Sulawesi Tengah.

Sumbangan tersebut diserahkan oleh CEO Astro Tun Zaki Azmi dan CEO Maxis Raja Tan Sri Arshad Raja Tun Uda kepada Perdana Menteri Malaysia Mahathir Mohamad dalam bentuk replika di Kantor Perdana Menteri di Gedung Perdana Putra.

Hadir pada kesempatan tersebut Wakil Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, yang baru kembali dari Indonesia, Menteri Komunikasi dan Multimedia Gobind Singh Deo serta Menteri Luar Negeri, Datuk Saifuddin Abdullah.

Selain itu, juga hadir Direktur Badan Pengurusan Bencana Negara (NADMA) Datuk Mohtar Mohd Abd Rahman, CEO interim Maxis Robert Nason dan bakal eksekutif CEO Astro Henry Tan.

Pihak Astro dan Maxis mengatakan sumbangan ditujukan untuk membantu proses pemulihan di Sulawesi, terutama bagi pembangunan kembali sekolah-sekolah dan komunitas.

CEO Astro Tun Zaki Azmi mengatakan sumbangan tersebut akan disalurkan untuk membangun sekolah-sekolah dan komunitas di Palu karena banyak bangunan sekolah yang roboh dan rusak.

"Kami berharap dapat menggunakan uang tersebut untuk membangun sekolah-sekolah permanen dibanding memberi bantuan berupa uang tunai. Kami mempunyai rekan dan mereka akan membantu kami melaksanakan apa yang kami rancang untuk dilaksanakan," katanya.

Zaki menyatakan rasa sedih atas tragedi yang menimpa Palu dan kemusnahan yang telah berdampak kepada kehidupan penduduknya.

Dia berharap bantuan tersebut bisa digunakan untuk membangun sekolah-sekolah dan memberi faedah jangka panjang kepada para korban tragedi.

Zaki mengucapkan terima kasih kepada Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad, yang juga mengucapkan terima kasih atas sumbangan tersebut.

"Kami di Astro akan melakukan promosi untuk menggalakkan lebih banyak orang menyumbang kepada pundi amal untuk membantu korban-korban tersebut," katanya.

Dia mengatakan, Astro akan menggunakan waktu siaran di televisi, radio dan sarana digitalnya untuk berkampanye meningkatkan kesadaran rakyat Malaysia untuk membantu mengurangi penderitaan masyarakat di Sulawesi Tengah.







 
Pewarta :
Editor: Agus Setiawan
COPYRIGHT © ANTARA 2018

Komentar